Święta bez strojności

„W związku z niedawno zakończonymi, a trwającymi miesiąc, obchodami Nowego Roku, zainteresowałam się, w co ubierają się Chińczycy na tę okazję. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu i rozczarowaniu okazało się, że stój odświętny nie różni się zbytnio od tego powszedniego. Przypomniało mi się wesele, na którym byłam jakiś czas temu. Już wtedy narodziło się w mojej głowie pytanie: dlaczego Chińczycy nie przykładają wagi do odświętnego stroju? Moi chińscy znajomi nie potrafią na nie odpowiedzieć. Co niektórzy nigdy się nad tym nie zastanawiali, dopiero moja dociekliwość zmusiła ich do refleksji się nad tym aspektem.

Swieta bez strojnosci (9)

Swieta bez strojnosci (2)

Jeszcze w Londynie dane mi było zobaczyć cudowną wystawę obrazującą szaty ostatnich chińskich cesarzy. Misternie wyszywane jedwabne kreacje budziły podziw i wywoływały zachwyt publiczności. W każdej kulturze stroje odświętne podkreślają charakter uroczystości, często wskazują one również rangę danej osoby. Są ubrania, które wkładamy raz w życiu lub roku, szyte ręcznie, haftowane, z drogich tkanin, bogato zdobione. Nierzadko część z nich wykracza poza kanony mody lub inaczej mówiąc, tworzy zupełnie odrębny nurt dla danej społeczności kompletnie niezwiązany z obowiązującymi trendami.

Przepytałam dobre grono znajomych, ale nikt nie pamięta, aby w jego rodzinie ktokolwiek przywdziewał specjalne szaty z okazji Nowego Roku. Po jakimś czasie odpuściłam zmieniając taktykę i dowiedziałam się, że owszem, pewne tradycje istnieją. Popularne jest na przykład kupowanie nowych ubrań na wieczór sylwestrowy, które podobno mają przynieść szczęście i zapewnić dobrobyt. Kolor czerwony jest jak najbardziej na topie. Chociaż od wieków ludzie stroją się w nowe ubrania na wyjątkowe okazje, to muszę przyznać z nutką złośliwości, że jest to bardzo dobry chwyt marketingowy, który młode pokolenie przyjęło bez mrugnięcia oka. Nie chodzi bowiem o to, by kupić coś konkretnego, ale o to, żeby kupić cokolwiek.

Swieta bez strojnosci (4)

W którym momencie strodawne tradycje zatraciły rację bytu? Niewątpliwie ogromny wpływ miała na to rewolucja kulturalna zapoczątkowana w 1966 r. przez Mao. Ponad 10-cio letnia walka z „czterema starymi rzeczami” (ideami, kulturą, zwyczajami i nawykami) przyniosła opłakalne w skutkach rezultaty. Nie wspominając o nienawiści jaką pałano do wszystkiego co nowoczesne i zachodnie, niszczono dorobek Państwa Środka. Doszło nawet do takich paradoksów, że zakazano celebrowania świąt, wesel i pogrzebów. Znalazłam więc odpowiedź na moje nurtujące pytanie. Przykre jest jednak to, że większość Chińczyków wciąż jest zaślepiona i nie widzi tego, z czego i przez kogo zostali ograbieni.”

SH Day 4 (180)

Swieta bez strojnosci (6)
Dekoracja w centrum handlowym w Szanghaju z okazji nadchodzącego Roku Konia, który miał miejsce w 2015 roku
Swieta bez strojnosci (1)
Petrady są nieodłącznym elementem obchodów noworocznych – strzelają bez ustanku w dzień i w nocy

Swieta bez strojnosci (8)Artykuł ukazał się w tygodniku „Vector Polonii” w lutym 2015 roku.

 

Leave a Reply

